Jak rozpoznać ADHD, zespół nadpobudliwości psychoruchowej? Akademia Psyche radzi
Najczęściej ADHD rozpoznawane jest w wieku od 6-9 lat. Związane to jest z trudnościami w adaptacji dziecka nadruchliwego, nadpobudliwego do systemu szkolnego. U około 30% dorosłych objawy ADHD utrzymują się.
Przyczynami ADHD
wg badań są zmiany w funkcjonowaniu mózgu. Znaczną rolę w etiopatogenezie odgrywają czynniki genetyczne- często zdarza się, że przynajmniej jeden z rodziców dziecka z ADHD prezentował podobne zachowania w wieku dziecięcym. Ważny wpływ na występowanie objawów ADHD mają także czynniki, działające w okresie ciąży- palenie papierosów i używanie alkoholu przez matkę, urazy okołoporodowe, niska masa urodzeniowa, kontakt z pestycydami i ołowiem. Badania wskazują też na niekorzystne warunki psychospołeczne ( np. brak stabilności środowiska rodzinnego) jako czynnik, zwiększający nasilenie objawów ADHD.
Objawy to
problemy z utrzymaniem i przerzutnością uwagi, nadmierną impulsywnością i ruchliwością. Muszą być obserwowane w różnych środowiskach dziecka.
Na co zwracamy uwagę?
- trudności z koncentracją uwagi, szczególnie na dłuższych zadaniach
- łatwość rozpraszania uwagi przez bodźce zewnętrzne
- problemy z kontrolą swoich zachowań - działanie "bez zastanowienia", rozpoczynanie zadania bez zrozumienia instrukcji
- gadatliwość, przerywanie innym
- trudności z pozostawaniem w jednym miejscu- ciągłe bieganie, wdrapywanie się na meble, sprzęty
- niepokój manipulacyjny, stałe "majstrowanie" przedmiotami, wiercenie się w miejscu
- wrażenie bycia nieobecnym, "Dyzio- marzyciel"
- brak poczucia czasu, problem z rozplanowaniem działań
- błędy w czytaniu i w zadaniach, wynikające z nieuwagi
- zaburzenia emocjonalne
Nieleczenie ADHD może prowadzić do problemów z nauką, zaburzeń opozycyjno- buntowniczych ODD, zaburzeń zachowania ( także agresji) oraz skłonności do uzależnień!
Postępowanie z dzieckiem nadpobudliwym powinno być wielokierunkowe. Obejmuje ono:
- szkolenia dla rodziców, którzy czynnie uczestniczą w terapii, motywacji i systemach nagród dla dzieci
- informowanie i psychoedukacja nauczycieli
- terapia behawioralna, psychoterapia
- systemy nagród
- terapia rodzinna
- w szczególnych przypadkach farmakoterapia.
Olga Wróblewska
specjalista psychiatra